page-header

Beter leren door middel van spel

Bij 21CC Education draait alles om educatieve cursussen die beklijven. Wij streven er voortdurend naar om de trainingservaring te vereenvoudigen, zodat het voor cursisten en medewerkers makkelijker wordt om kennis effectief op te doen en te behouden. Daarbij maken we niet alleen gebruik van kennisoverdracht via kleine en hapklare brokken oftewel microlearning, dat cursisten ongekende flexibiliteit biedt, maar ook van gamified leren en gamificatie om de betrokkenheid van cursisten te vergroten en hun motivatie op peil te houden.

Educatieve games kunnen de kennisretentie op lange termijn tot 10 keer verhogen zeggen deskundigen.

Het doel van gamified leren is nieuwe concepten en processen te leren in een spelcontext, en vooral om theoretische kennis aan te vullen en leerdoelen sneller te behalen. Een spel biedt een veilige, leuke omgeving waarin praktijksituaties worden nagebootst of zelfs gesimuleerd en cursisten de theoretische principes die ze leren veilig en op een leuke manier kunnen toepassen, digitaal of in een klassikale training. Een spel zorgt voor meer interactie en cursisten krijgen direct een terugkoppeling, variërend van het vertellen of een cursist het goed of fout heeft, tot het geven van uitgebreide en verklarende informatie, al naar gelang de wensen van de trainer.

 

Scenariogebaseerde games gaan nog een stap verder en maken gebruik van verhaallijnen van vergelijkbare situaties die de gevolgen laten zien van elke keuze die een cursist maakt. In een virtuele omgeving kunnen cursisten hun probleemoplossende vaardigheden toepassen om meer te leren over de verschillende aspecten van hun werk. Door middel van dit soort games kunnen cursisten situaties waarmee ze op hun werkplek te maken krijgen, vóórdat ze aan een nieuwe baan beginnen. Hierdoor zijn ze vanaf dag één goed geïnformeerd.

Dankzij volledige gamificatie, een meer geavanceerde versie van spelgebaseerd leren, wordt deze leeraanpak naar een nog hoger niveau getild door het gebruik van badges, punten, niveaus en leaderboards waarop prestaties van deelnemers worden weergegeven. Aan de hand van een belonings- en erkenningsmechanisme introduceert gamificatie een vriendschappelijke competitie tussen cursisten. Een dergelijk spel stimuleert cursisten om te anticiperen door specifieke doelen te stellen, motiveert ze om verder te leren en zich te blijven ontwikkelen.

Samen met TNO en STC heeft 21CC verschillende mobiele spelletjes ontwikkeld die de VCA lessen kunnen  versterken en leuker kunnen maken. Vanaf februari doet TNO onderzoek naar het leer en motivatie effect ervan bij studenten van het STC. In één van de volgende nieuwsbrieven kunt u hierover lezen.

Back to top of page